Masz 50 milisekund. Tylko tyle potrzebuje internauta, by ocenić stronę WWW albo materiał reklamowy. Nawet mrugnięcie oka trwa dłużej, bo 400 milisekund!
Badania przeprowadzone przez Google i naukowców z Carleton University uświadamiają, jak mało czasu mamy, by wywołać dobre pierwsze wrażenie i osiągnąć najważniejszy cel biznesowy: zwrócić uwagę, zainteresować ofertą, wzbudzić pożądanie, doprowadzić do zakupu i usatysfakcjonować klienta.
Emocje i logika
Tym, co na pierwszy rzut oka zatrzymuje klientów, jest ładna grafika. Ostatecznie jednak to treści okazują się kluczem do ich rozumów i serc. Aby tam dotrzeć, kreatywny copywriting sięga po najlepsze techniki perswazji, sprzedaży, psychologii i kognitywistyki, wykorzystując m.in.:
- język korzyści – wzbudza pragnienia i emocje,
- elementy CTA – skłaniają klienta do działania,
- rzetelne informacje – wspierają decyzje zakupowe.
Skuteczne teksty marketingowe odwołują się zatem do emocji i pragnień odbiorcy, jak również do jego percepcji intelektualnej. Aby uzyskać taką harmonię przekazu, trzeba wejść w buty klienta. Wówczas łatwo zauważymy, że przeciętny odbiorca jest często nieświadomy, zabiegany, niecierpliwy, wystawiony na dziesiątki bodźców, a do tego ma na rynku olbrzymi wybór konkurencyjnych ofert.
Jak odwołać się do emocji?
Zadanie skutecznego tekstu marketingowego polega w pierwszej kolejności na tym, by za sprawą odpowiednich słów i elementów CTA (sloganów, obrazów, przycisków i linków) przebić się przez morze impulsów i przykuć uwagę odbiorcy. Rozbawić go, zdziwić, skłonić do refleksji. Sprawić, by ktoś zatrzymał się w codziennym pędzie i uznał, że dany produkt albo usługa są dokładnie tym, czego potrzebuje. Potem wystarczy tylko poprowadzić klienta od pierwszej myśli do określonej reakcji.
Jak przemówić do rozumu?
Pozyskanie uwagi potencjalnego klienta to sztuka. Gdy to już się powiedzie, do akcji wkracza zdrowy rozsądek: klient ma teraz mnóstwo pytań, a niekiedy też wątpliwości i powodów, by jednak nie skorzystać z oferty. Co robić? Oczywiście przekonać go, że dana propozycja jest warta uwagi. Tutaj niezbędne są twarde fakty: rzeczowe informacje o produkcie lub usłudze, przykłady zastosowania, efekty, liczby, opinie.
Właśnie dlatego proces pisania skutecznych tekstów marketingowych powinien być poprzedzony skrupulatnym researchem materiałów źródłowych i dogłębnym zrozumieniem nierzadko specyficznych potrzeb klienta. Dzięki temu powstaje rzetelny, wartościowy opis oferty, który ostatecznie przekonuje odbiorcę do zakupu poprzez odwołanie się do jego rozwagi i logicznego myślenia.
SEO, UX, zdjęcia
Pisząc teksty marketingowe, nie można oczywiście zapominać o tym, że dobry copywriting powinien również uwzględniać elementy zalecane lub wymagane ze względów SEO czy tzw. „doświadczenia użytkownika”. Oto one:
- unikalne treści – są lubiane przez ludzi i algorytmy Google,
- frazy SEO – efektywnie optymalizują stronę WWW,
- zgodność z UX – nadaje treściom estetyczny wygląd.
Frazy SEO i unikalne treści o optymalnej długości sprawiają, że strona jest lepiej widoczna w internecie (często też zajmuje wyższą pozycję w wyszukiwarce) – znajdzie ją więc dużo więcej potencjalnych klientów. Jednak nawet najlepsze treści na nic się zdadzą, jeżeli zostaną przedstawione w nieestetyczny sposób. Warto podzielić je na krótsze, łatwiejsze do przeczytania fragmenty i jak ognia unikać „ścian tekstu”. Znaczenie mają też właściwy dobór fontów (czcionek), ich wielkości i kolorów oraz zdjęcia, które uatrakcyjniają ofertę, a przy okazji sprawiają, że jest ona przyjemniejsza w lekturze.
Dopiero połączenie wszystkich tych filarów sprawia, że tekst marketingowy – podstawowe narzędzie biznesowe, od którego w dużej mierze zależy sukces firmy na rynku – ma odpowiednią moc perswazyjną, sprzedażową i wizerunkową, a dzięki temu lepiej skłania klienta do podjęcia działania, na którym najbardziej nam zależy.