Coraz rzadziej publikujesz artykuły sponsorowane i wybierasz inne formy dotarcia do odbiorców? Nic w tym dziwnego, bo większość typowych tekstów sponsorowanych działa jak płachta na byka i już po pierwszych kilku słowach skłania do zamknięcia karty w przeglądarce. Zamiast nich lepiej wykorzystać przykładowo artykuły natywne.
Treści to niezmiennie doskonała forma promocji firm, produktów, usług i rozmaitych inicjatyw. Ale pewne teksty będą przynosić o wiele lepsze rezultaty niż inne.
Zbyt nachalne artykuły sponsorowane
Advertorial, czyli klasyczny artykuł sponsorowany, to jedna z najbardziej powszechnych form tekstowego przekazu reklamowego. Ponieważ współcześni odbiorcy cierpią na „ślepotę banerową” (i nagminnie – co wcale nie dziwi – stosują AdBlock), artykuł o wiele skuteczniej przyciąga uwagę, zapada w pamięć i może efektywniej skłonić ludzi do określonego działania, np. kliknięcia w link do strony firmy i dokonania zakupu. Publikując artykuł sponsorowany, trzeba jednak zatroszczyć się o jego wyważony styl – tekst zbyt krzykliwy promocyjnie może okazać się równie mało skuteczny jak baner reklamowy.
Artykuły natywne – sposób na zaciekawienie odbiorcy
Artykuł natywny to natomiast artykuł, esej, reportaż, wywiad lub inna forma treści, w którą przekaz reklamowy jest wpleciony zdecydowanie subtelniej. Promocja może obejmować przykładowo treść redakcyjną opracowaną w kooperacji z marką albo zamieszczenie w odpowiadającym tematycznie materiale redakcyjnym linku do strony internetowej, zdjęcia lub materiału wideo reklamującego firmę.
Artykuł natywny bardziej przypomina materiał autorski wydawcy niż wpis sponsorowany (którym nie jest!), odpowiada standardom edytorskim portalu i stanowi integralną część jego treści medialnej. Dzięki temu jest nieinwazyjny i nienachalny, a także maksymalnie angażuje czytelnika – zarówno w treść artykułu, jak i w komunikat reklamowy.
Artykuł sponsorowany czy natywny – co wybrać?
Wartościowa treść, wzbogacona linkiem do strony docelowej, zdjęciami, filmami, szerami z social mediów czy innymi elementami, w każdym przypadku pozwala w łatwy i atrakcyjny sposób przekazać informacje o firmie, jej ofercie czy przedsięwzięciach.
Publikacja artykułu sponsorowanego lub artykułu natywnego umożliwia realizację priorytetów każdego biznesu, takich jak zwiększenie rozpoznawalności marki, podniesienie jej wiarygodności oraz ukształtowanie pozytywnego wizerunku i renomy, dotarcie do nowych klientów i zbudowanie ich lojalnego grona, aprecjacja sprzedaży, poszerzenie rynków zbytu, pozyskanie partnerów, edukowanie w zakresie oferty i rozwiązań branżowych, stworzenie pozycji eksperta czy zyskanie miana lidera w branży.
Tworząc treść, bez względu na jej rodzaj, trzeba jednak zawsze pamiętać, co jest głównym celem artykułu i nie przesadzić w żadną ze stron, a już zwłaszcza zrezygnować z epatowania „wodotryskami”, które za bardzo koncentrują się na wychwalaniu firmy i pomijają interes odbiorcy.