BRAND JOURNALISM

I CONTENT MARKETING

Wykorzystaj profesjonalne artykuły do internetu i prasy, które niosą prawdziwą wartość dla ludzi i pozwalają Twojej firmie rosnąć.

Artykuły do prasy

Artykuły na blogi i portale

Artykuły do e-booków

JAKI TEKST JEST CI POTRZEBNY?

Nie wiesz? Sprawdź Słowniczek Motle.

artykuł popularnonaukowy

artykuł ekspercki

artykuł sponsorowany

artykuł SEO

esej

reportaż

kompendium

vademecum

referat

almanach

artykuł monograficzny

informacja prasowa

Brand journalism czy content marketing?

Niektórzy mówią, że brand journalism to content marketing na sterydach – lepsza wersja marketingu treści, która ostatecznie stanie się tą wiodącą. Coś w tym jest, bo na brand journalism postawiły największe światowe marki: Red Bull, Gucci, National Geographic, IBM, Dell, Disney czy Adobe. Ale nie oznacza to, że content marketing jest już passé. Warto wykorzystać obie strategie tworzenia treści, bo chociaż używają one tych samych narzędzi publikacyjnych, diametralnie różnią się założeniami i pozwalają firmie osiągać zupełnie inne cele.

2 podejścia do marketingu treści

Dobrze jest mieć na blogu albo portalu firmowym zarówno treści contentmarketingowe, jak i wpisujące się w nurt brand journalismu. Te pierwsze wspierają sprzedaż i pozycjonowanie witryny, a te drugie najsilniej przyciągają uwagę, budują prawdziwą wartość firmy oraz sprawiają, że ludzie ją lubią i chętnie wchodzą z nią w głęboką relację.

Brand journalism

Główne cele:

budowanie wartościowych relacji z rynkiem

wzmacnianie eksperckiego wizerunku marki

promowanie firmy w nieinwazyjny, etyczny sposób

Główne założenie:

firma myśli i działa jak wydawca treści

Content marketing

Główne cele:

promowanie oferty firmy

zachęcenie odbiorców do zakupu

wspieranie pozycjonowania strony WWW

Główne założenie:

firma myśli i działa jak reklamodawca

Brand journalism

DZIENNIKARSTWO MARKI

Główny cel brand journalismu to budowanie relacji z ludźmi i dobrego PR firmy poprzez dzielenie się wiedzą i ciekawymi opowieściami, oplecionymi wokół misji marki albo idei realizowanego przez nią projektu. Brand journalism jest strategią marketingową, w której firmy myślą i działają nie jak reklamodawcy, ale jak wydawcy treści. To podejście zapewnia znakomite rezultaty promocyjne, bo… nie reklamuje i nie sprzedaje wprost. Skupiając się na nawiązywaniu więzi między marką a ludźmi, brand journalism jest skuteczniejszy od content marketingu (więcej w Filozofii Motle). Chcesz spróbować? Możesz wzbogacić blog firmowy o treści dziennikarskie lub założyć portal albo czasopismo pod egidą swojej marki. Podpowiem Ci, jak to zrobić z pomysłem oraz zastosuję storytelling, by komunikować historie spójne z koncepcją Twojej marki i wyzwalające pozytywne emocje. Wykorzystam rozmaite formy treści i opracuję materiały o realnej wartości dla Twoich odbiorców, inspirujące do działania albo refleksji. Z myślą o prawidłowej realizacji tej wyjątkowej strategii zadbam również, by publikowane przez Twoją firmę treści nie były nacechowane reklamowo. Jeżeli zdecydujemy się wspomnieć w tekstach o Twoich produktach i usługach, to tylko zgodnie ze standardami dziennikarskimi i przy założeniu, że treści związane z ofertą nie będą przeważały nad tymi, które naprawdę chcą czytać Twoi klienci.

Content marketing

MARKETING TREŚCI

Główne cele content marketingu to reklamowanie oferty firmy i zachęcenie odbiorców do zakupu oraz pozycjonowanie strony WWW. Działania contentmarketingowe aktywnie wspierają Twój dział sprzedaży i stanowią pomost między handlem a konsumentem. Promują produkty i usługi poprzez dostarczanie wiedzy na ich temat. Odpowiadają na pytania odbiorców, rozwiewają wątpliwości oraz wzbudzają pragnienie skorzystania z oferty. Za sprawą odpowiednich słów, zdjęć, infografik i elementów CTA skłaniają też ludzi do określonej akcji, np. dokonania zakupu. To z kolei pozwala Ci realnie zwiększać zyski z działalności! Treści contentmarketingowe są więc Twoim sprzedawcą – tym skuteczniejszym, im lepiej zostaną opracowane pod względem merytorycznym, wizualnym i SEO. Jeśli chodzi o ten ostatni aspekt, content marketing jest także niedrogim i skutecznym narzędziem optymalizacji strony – przez długi czas i przy relatywnie niskim nakładzie finansowym pozwala Ci pozycjonować witrynę na kluczowe frazy. Jednocześnie content marketing wspiera też budowanie pozytywnego wizerunku firmy i ułatwia komunikację z rynkiem. Chcesz spróbować? Wykorzystam różne formy treści i opracuję atrakcyjne, przydatne materiały, które będą przez lata pracować na wysoką pozycję Twojej firmy. Gotowe treści będziesz mógł opublikować na blogu firmowym lub na zewnętrznych portalach, w prasie i innych mediach.

chcesz wypromować firmę i pozyskać nowych klientów?

Powiem Ci, jak wykorzystać content marketing i brand journalism, by Twoja firma zyskała rozpoznawalność, renomę i stabilny wzrost sprzedaży.

Skontaktuj się ze mną już teraz!

Twoje artykuły krok po kroku

Trafny dobór gatunku treści, skrupulatna analiza materiałów źródłowych, profesjonalny i wciągający tekst, fachowa redakcja i korekta – to wszystko sprawia, że artykuły przyciągają uwagę, budzą zaufanie i skutecznie promują Twoją firmę.

koncepcja storytellingu

Koncepcja ta dotyczy tylko treści tworzonych w ramach brand journalismu.

Jako że dziennikarstwo marki koncentruje się na tworzeniu relacji z ludźmi poprzez dzielenie się inspirującymi opowieściami, w pierwszej kolejności trzeba się zastanowić, co będziesz opowiadać. Dokładniej rzecz biorąc: wokół jakiej głównej myśli będą krążyć historie, którymi dzieli się Twoja firma.

Kluczem jest znalezienie naturalnego punktu styku marki z potencjalnymi klientami. Powinien on harmonizować z Twoją ofertą, ale jednocześnie dotyczyć uniwersalnej idei, łączącej ludzi niezależnie od tego, kim są, co robią i skąd pochodzą (pamiętaj, że ludzie nie kupują produktów i usług, oni kupują historie).

Twój punkt styku z klientami powinien w dość łatwy sposób wypłynąć podczas konstruowania wizji i misji firmy albo założeń określonego projektu. Jeżeli jednak nie dostrzegasz u siebie żadnej szczególnej wartości, którą można by komunikować, wspólnie nad tym popracujemy. Mam na to jeden prosty i bardzo skuteczny sposób – będzie kreatywnie i przyjemnie, zamiast uciążliwej burzy mózgów nie raz znajdziesz okazję do twórczej zabawy i okrzyków typu „Eureka!”.

Dzięki temu spojrzysz na swój biznes z zupełnie innej strony. Przestaniesz się koncentrować na nachalnym (i często nieskutecznym) sprzedawaniu treściami. Twoja firma stanie się natomiast żywym przykładem zhumanizowanej marki, którą ludzie darzą autentyczną sympatią za to, jaka jest, jak myśli i co zmienia na świecie. A że od szczerego przywiązania do sprzedaży niedaleka droga, upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu.

odpowiedni gatunek tekstu

Większość firm wykorzystuje zaledwie jeden rodzaj treści: poradniki, odpowiadające na pytania potencjalnych klientów lub prezentujące przekrój wiedzy na dany temat. W Motle idę o milowy krok dalej i proponuję wykorzystanie ogromu zalet, które skrywają inne gatunki publicystyki i prozy użytkowej. Wybór jest niemały: bardziej standardowe artykuły popularnonaukowe, artykuły eksperckie, artykuły sponsorowane, artykuły SEO albo informacje prasowe, jak również artykuły monograficzne, kompendia, vademecum, almanachy, eseje, referaty czy reportaże. Teksty mogą zawierać elementy poradnikowe, a niekiedy także zadania, które odbiorca może samodzielnie wykonać, by dojść do interesujących go wniosków (przy okazji elementy typu workbook maksymalnie angażują czytelnika w treść i sprzyjają pozytywnej relacji z Twoją firmą). Gatunek każdorazowo dopasowuję indywidualnie: do tematyki tekstu, miejsca jego publikacji oraz celu marketingowego Twojej firmy. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje tekstów? Sprawdź Słowniczek Motle.

skrupulatny research

Profesjonalne pisanie tekstów nie polega jedynie na skreśleniu paru zdań, lecz przede wszystkim na porządnym doborze źródeł. Warsztat Motle wyróżnia się pod tym względem bezkompromisowością. Proces tworzenia treści poprzedzają: gruntowny research materiałów źródłowych, ocena ich przydatności oraz analiza i synteza zgromadzonych danych wraz z kompletną bibliografią.

Od zawsze twierdzę, że do tworzenia treści nie wystarczy mieć pisarskiej weny i kreatywności oraz znać zasad pisania – tu potrzebne są przede wszystkim zdolności analitycznego i krytycznego myślenia, a także prawidłowego agregowania, oceniania i kojarzenia informacji. To niezmiernie ważne zwłaszcza w obliczu szerzących się fake newsów oraz zalewu artykulików zawierających informacje wyssane z palca (na blogu pewnej firmy przekonującej do swojej oferty widziałam przykładowo wyniki badań naukowych, których nikt nigdy nie przeprowadził – takie wprowadzanie klienta w błąd to naprawdę niezła impertynencja…).

Wiem, że im dokładniejsze są analiza i ocena jakości merytorycznej materiałów źródłowych, tym lepszy jest finalny tekst, więc do tego zadania przywiązuję niezmiernie dużą wagę. W zależności od tematyki tekstu korzystam z wiedzy eksperckiej Twojej firmy, a także sięgam po książki, czasopisma popularne i naukowe, dysertacje, raporty, wyniki badań i analiz rynkowych, nagrania audio i wideo, fachowe artykuły prasowe i internetowe, ustawy i rozporządzenia oraz inne wartościowe, wiarygodne źródła.

dobre słowo

Ze zgromadzonymi materiałami źródłowymi przygotowuję konspekt artykułu. W trosce o pozycjonowanie SEO i dobry odbiór tekstu stosuję przemyślany tytuł i lead oraz podział na akapity (objętość i budowa akapitów zawsze odpowiadają gatunkowi i miejscu publikacji treści).

Artykuły, referaty, eseje, reportaże, kompendia i vademecum – w zależności od ich rodzaju i tematyki – tworzę w stylu publicystyczno-dziennikarskim, popularnonaukowym lub naukowym, niekiedy także artystycznym (literackim) bądź osobistym. Artykuły sponsorowane piszę w stylu publicystyczno-dziennikarskim albo popularnonaukowym, z uwzględnieniem elementów marketingowych. Notki prasowe powstają z kolei w stylu dziennikarskim, specyficznym dla informacji prasowych. Ewentualne tezy i cytaty zawarte w treściach opatruję stosownymi przypisami bibliograficznymi (APA).

Każdy tekst piszę przede wszystkim z myślą o Twoim odbiorcy. To dlatego uwzględniam indeks czytelności FOG na poziomie 7–15 punktów lub wyższym, aby materiał był przystępny w lekturze dla określonej grupy docelowej. Również z myślą o czytelnikach dbam, by każdy tekst był zgodny z etosem medialnym: spełniał reguły prawdy, obiektywizmu, uczciwości, szacunku i tolerancji, pierwszeństwa dobra odbiorcy, oddzielenia informacji od komentarza, wolności i odpowiedzialności.

profesjonalna korekta

Tekst bez błędów? To w Motle rzecz oczywista! Gdy zaakceptujesz tekst pod względem koncepcyjnym, merytorycznym i strukturalnym, przechodzi on profesjonalną redakcję i korektę. Redakcja poprawia jakość komunikatu: nadaje mu odpowiednią dynamikę i płynność oraz sprawia, że tekst zyskuje formę jeszcze łatwiej przyswajalną i bardziej atrakcyjną dla odbiorcy. Korekta natomiast zapewnia zgodność z aktualnymi regułami pisowni, eliminuje językowe nieścisłości i niedostrzeżone wcześniej błędy, np. literówki.

obsługa publikacji

Gotowe artykuły możesz opublikować na swojej stronie firmowej, blogu, portalu czy w magazynie firmowym (owned media), jak również na portalach i blogach zewnętrznych oraz w prasie (paid media).

Obsługę publikacji możesz zrealizować samodzielnie lub powierzyć Motle. Obsługuję blogi firmowe i biura prasowe postawione na: WordPress, w tym z wtyczką WPBakery Page Builder (Visual Composer), Shoper, Shoplo, Prowly, Atavist, biuroprasowe.pl (WhitePress) i innych stronach ze standardowym systemem publikacji wpisów.

W przypadku kompleksowej usługi piszę artykuł i publikuję go wraz ze zdjęciem/zdjęciami (fotografie dostarczasz Ty) na wskazanej stronie WWW (np. blogu), formatuję style, dodaję tagi, umieszczam opis SEO (opcjonalnie), ustalam datę publikacji (bieżąca data lub wpis planowany na określony dzień i godzinę); na stronach z WPBakery Page Builder opcjonalnie ustalam marginesy, tworzę galerie zdjęć, dodaję filmy (np. embed z YouTube) i zamieszczam inne elementy tekstowe, produktowe, social media etc.

Idziesz dalej?

Artykuły to dla Ciebie dopiero początek? Sprawdź dodatkowe możliwości rozwiązań partnerskich Motle.

Tłumaczenie

Otrzymujesz gotowe artykuły po polsku. Kierujesz ofertę do obcojęzycznych klientów? Wypróbuj profesjonalne tłumaczenie tekstu na wybrany język europejski lub azjatycki.

Infografiki, rysunki, filmy

Potrzebujesz grafiki lub wideo do artykułów? To zadanie możesz powierzyć Marcie, Darii, Magdzie lub Dominikowi, którzy tworzą wyjątkowe kreacje graficzne, zdjęcia, animacje i filmy.

Filozofia Motle

Etyczna reklama, storytelling, nastawienie na rozwój, relacja z rynkiem oparta na wiedzy, rozsądne pozycjonowanie. Poznaj wszystkie standardy jakościowe Motle, dzięki którym treści niosą realną wartość.

chcesz zobaczyć, jaką moc mają profesjonalne teksty?

Pokażę Ci, jak można wykorzystać content marketing i brand journalism do tego, by słupki sprzedaży rosły, a firma cieszyła się świetną opinią wśród stale rosnącego grona klientów.

Skontaktuj się ze mną już teraz i rozwiń swój biznes!

Akademia Motle

Czy digital publishing to przyszlosc

Czy digital publishing to przyszłość?

Skłamałabym, gdybym na tytułowe pytanie odpowiedziała przecząco. Chociaż nie jesteśmy jeszcze świadkami wielkiej rewolucji prasy w kierunku digital, to niewątpliwie ona już zachodzi – na…

Czy digital publishing to przyszlosc

Czy digital publishing to przyszłość?

Skłamałabym, gdybym na tytułowe pytanie odpowiedziała przecząco. Chociaż nie jesteśmy jeszcze świadkami wielkiej rewolucji prasy w kierunku digital, to niewątpliwie ona już zachodzi – na…