Content marketing to jedna ze strategii inbound marketingu (permission marketingu), czyli marketingu za przyzwoleniem. Zakłada ona, że odbiorca przekazu reklamowego samodzielnie decyduje o wejściu w interakcję z marką i kierowanym przez nią komunikatem. Aby tak się stało, komunikat ten musi oczywiście zaciekawić odbiorcę.
Dziś wiemy już, że bombardowanie ludzi nachalnymi reklamami absolutnie nie zdaje egzaminu. Wręcz przeciwnie – powoduje, że odbiorca czym prędzej bierze nogi za pas i ucieka do konkurencji. Co takiego robi ona lepiej?
Być może dobrze wie, że rolą firmy nie jest sprzedawanie tu i teraz, lecz stopniowe budowanie relacji z potencjalnym klientem. Relację tę, która w konsekwencji może przełożyć się na sprzedaż, pomagają budować m.in. wartościowe treści.
Treści pełnią dziś zatem rolę doradcy klienta:
- umożliwiają zdobycie cennych informacji,
- edukują i/lub dostarczają rozrywki (tu ważne: treści mogą wywołać emocje, które odgrywają znaczącą rolę w procesach zakupowych),
- udzielają odpowiedzi na pytania bezpośrednio lub pośrednio związane z ofertą firmy,
- pozwalają doświadczyć danej marki i podjąć decyzję o związaniu się z nią.
Formy content marketingu
Czy content, a więc wspomniane wyżej treści, to tylko teksty? Oczywiście, nie. Słowo pisane jest niezmiennie, od dziesiątek lat, tak samo popularne, cenione, a przy tym relatywnie tanie w „produkcji”, jednak content w ujęciu strategicznym może obejmować różne rodzaje przekazu:
- artykuły (klasyczne, eksperckie, sponsorowane; informacje prasowe),
- treści dziennikarskie i literackie (reportaże, wywiady, eseje, felietony),
- e-booki, magazyny,
- case study, white papers (raporty zawierające analizę danego produktu, usługi, technologii lub programu),
- posty w serwisach społecznościowych (grafiki, treści),
- grafiki,
- infografiki,
- memy,
- zdjęcia,
- webinaria,
- nagrania audio (nagrania muzyczne, słuchowiska, podcasty itp.),
- filmy wideo (tutoriale, pogadanki itp.)
Rodzaj contentu należy każdorazowo dopasować do strategii biznesowej firmy, uwzględniającej m.in. profil klienta (tzw. personę) oraz charakter i cele marki.
Narzędzia content marketingu
Przygotowany content trzeba następnie rozpowszechnić – naturalnie przede wszystkim w tych miejscach, gdzie nasz potencjalny klient jest najczęściej obecny i najbardziej aktywny. Do najważniejszych narzędzi content marketingu należą:
- wyszukiwarki internetowe, np. Google,
- firmowe i osobiste strony internetowe,
- blogosfera (blogi prywatne i firmowe),
- media społecznościowe (Facebook, YouTube, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google+),
- newslettery,
- fora internetowe,
- portale i serwisy informacyjne,
- gazety i czasopisma.
Głównym celem tworzenia i dystrybucji treści jest wzbudzenie zainteresowania odbiorcy, przywiązanie go do marki i sprowokowanie go do podjęcia kluczowego dla firmy działania. W tym świetle content marketing daje doskonałe podstawy do tego, by do klientów docierać w sposób nieinwazyjny i nienachalny oraz być z nimi w stałym, przyjaznym kontakcie, który może w końcu zapewnić upragnione zyski.