Ewa Kudłacz-Orciuch

Dziennikarka podróżnicza, kulturowa i naukowa, brand journalist i content marketer, kulturoznawca. Twórczyni motle.institute.

W latach 2002–2003 odbyłam I Konwersatorium z Poetyki Reportażu i VI Warsztaty Dziennikarskie pod okiem Mirosława Twaroga. Pierwsze teksty opublikowałam jako nastolatka, w tygodniku lokalnym „Czas Nakła” i czasopiśmie „Pod Wiatr”. Ale przyszłości nie związałam z żadnym tytułem prasowym.

W 2010 r., gdy internet rozwinął już skrzydła, odkryłam swoją niszę: brand journalism (dziennikarstwo firmowe). Dziedzina, którą się zajmuję, dynamicznie ewoluuje, jest heterogeniczna, rozwojowa i pozwala poszerzać horyzonty.

Angażuję się przede wszystkim w projekty związane z podróżami, kulturą i popularyzowaniem nauki. W ciągu ostatnich lat pisałam jednak dla blisko dwustu firm z różnych branż. Zapewniło mi to szerokie doświadczenie tematyczne (przykłady poniżej) oraz umożliwiło wypracowanie standardów, które są kluczem do udanej współpracy i wysokiej jakości tekstów.

Piszę teksty zarówno dziennikarskie, jak i marketingowe, lecz zdecydowanie bliżej jest mi do podejścia dziennikarskiego. Moimi najmocniejszymi stronami są eseje, reportaże, artykuły popularnonaukowe oraz treści tworzone na potrzeby wydawnictw zwartych (książek, e-booków, vademecum etc.). Preferuję współprace, które harmonijnie łączą cele biznesowe z oczekiwaniami odbiorców, rozsądnie modelują otaczający nas świat i wnoszą do niego realną, długofalową wartość.

Po godzinach zagłębiam się w meandry drobnych przyjemności. Interesuję się zwłaszcza zjawiskami z obszaru szeroko pojętej kultury: etnologii, antropologii i socjologii kulturowej. Fascynują mnie mniej i bardziej odległe zakątki świata – ludzie, tradycje, historia, sztuka, architektura, przyroda – które odkrywam najchętniej na piechotę, pociągiem i kajakiem oraz śledząc dobre reportaże i dokumenty.

Dotychczasowe doświadczenie

Zajmuję się tematyką podróżniczą, kulturową i popularnonaukową. Jednak lata pracy dla ponad stu firm z rozmaitych branż sprawiają, że moje doświadczenie – w przypadku tekstów dziennikarskich, jak i marketingowych – jest całkiem obszerne. Poniżej poznasz wybrane z dotychczas podejmowanych przeze mnie zagadnień.

TEMATYKA PODRÓŻNICZA, KULTUROWA, SPOŁECZNA

Turystyka, krajoznawstwo, atrakcje turystyczne, etnologia, zjawiska społeczno-kulturowe, teorie antropologiczne i z zakresu socjologii kultury, sztuka, literatura, film, teatr i inne.

TEMATYKA NAUKOWA

Wybrane dotychczas podejmowanych zagadnień: (nauki humanistyczne, społeczne, przyrodnicze, o zdrowiu): pszczelarstwo, postprawda w kontekście nauk o zdrowiu, medycznych i społecznych, wyroby medyczne i spożywcze oraz technologie żywienia i ich wpływ na organizm, teoria literatury, antropologiczne teorie kulturowe, historia (m.in. ubezpieczenia, biografie, wydarzenia), kosmetologia, pedagogika, logistyka, BHP, różnice kulturowe w stosunkach międzynarodowych.

TEMATYKA BIZNESOWA

FMCG, motoryzacja, lotnictwo, elektronika, aplikacje, turystyka, edukacja i rozwój, prawo, ubezpieczenia, zarządzanie, BHP, architektura, aranżacja, zdrowie, moda, psychologia, sport, hobby i inne.

TEMATYKA MEDIALNA I REKLAMOWA

Teorie, praktyki, zjawiska i trendy w mediach, marketingu i reklamie, w tym w obszarze content marketingu, brand journalismu i custom publishingu.

JAKICH TEMATÓW SIĘ NIE PODEJMUJĘ?

Nie jestem alfą i omegą – zwłaszcza w zagadnieniach ścisłych i technicznych. Niektóre sprawy zwyczajnie mnie nie interesują, inne wywołują moje raczej ambiwalentne odczucia. W związku z tym nie piszę tekstów na tematy, takie jak m.in.: rodzicielstwo i dzieci, moda i uroda, operacje i zabiegi medyczne, ekonomia i finanse, technologie i inne zagadnienia specjalistyczne, fizyka, matematyka, astronomia i pokrewne. Odrzucam także wszelkie zlecenia na pisanie tekstów, zawierających komentarz polityczny i religijny, a ponadto szerzących fake newsy oraz postawy nieekologiczne, konsumpcjonistyczne, nieetyczne i niezgodne z prawem.

Przykładowe teksty

Większość podejmowanych przeze mnie współprac jest objęta klauzulą poufności, dlatego nie możesz zobaczyć treści, które napisałam dla innych firm, instytucji, wydawców czy osób. Na blogu oraz na stronie motle.institute znajdziesz jednak moje teksty dotyczące brand journalismu, dziennikarstwa, podróży, kultury i innych tematów, które rzucą nieco światła na moje kompetencje językowe. Tutaj dowiesz się także, jak krok po kroku powstają Twoje teksty, a tutaj poznasz filozofię, którą kieruję się w codziennej pracy.

Faktury, umowy, prawa autorskie i inne sprawy

Tu znajdziesz podstawowe informacje o współpracy. Więcej dowiesz się po otrzymaniu oferty indywidualnej.

FAKTURY

Tak, wystawiam faktury (nie jestem płatnikiem VAT).

UMOWA

Współpracuję w oparciu o Regulamin, który ustala zasady płatności, składania i realizacji zamówień (również tutaj dowiesz się, jak krok po kroku powstają Twoje teksty), udzielanie praw autorskich etc. Regulamin do wglądu i akceptacji otrzymujesz wraz z ofertą i cennikiem. Podpisanie odrębnej umowy nie jest wówczas konieczne, ale jeżeli Twoja organizacja ma w tym zakresie szczególne wymagania – możemy to oczywiście omówić. Na życzenie możemy też podpisać umowę NDA, czyli nakładającą na współpracę klauzulę poufności (ze względu na charakter realizowanych projektów jest nią objętych aż 90 proc. moich współprac).

PRAWA AUTORSKIE

Zgodnie z Regulaminem do zamówionych i opłaconych tekstów otrzymujesz prawa autorskie majątkowe. Pola eksploatacji, czyli to, co możesz zrobić z tekstem, a czego nie, są szczegółowo wymienione w Regulaminie.

Pisanie tekstów krok po kroku

Wszystkiego o kolejnych etapach tworzenia tekstów, obejmujących m.in. koncepcję, research, konspekt, pisanie i korektę językową, dowiesz się  tutaj. Pod podanym linkiem znajdziesz również informacje o tym, jakie inne zadania mogę dla Ciebie wykonać.

Inne pytania

Dodatkowe informacje o współpracy otrzymasz wraz z ofertą i Regulaminem. Jeżeli będziesz mieć inne pytania lub jakiekolwiek wątpliwości – po prostu skontaktuj się ze mną!

Co razem zrobimy?

Daj znać, co chcesz osiągnąć, a pokażę Ci, jak wykorzystać brand journalism w praktyce, by przełożyć treści na realne, mierzalne cele biznesowe!